Vrijdag 9 April:

Vandaag hadden we een proefwerk over alle behandelde theorie van Goos Wellness.

We moesten om 9:15 op school zijn waar we een proefwerk kregen met vragen over Anatomie, toestelleer, sauna, spinning, VO2 max., voeding, Aqua fitness, Body Pump, B-kick en vetmeting. Na het proefwerk mocht je naar huis gaan, behalve diegene die nog iets moesten inhalen van sport.

Vandaag heb ik, net als bij het brevet zwemmend redden, niets nieuws geleerd omdat we vandaag moesten laten zien wat we allemaal wisten van onze periode bij Goos Wellness.

Vrijdag 26 Maart:

Vandaag hadden we voor de laatste keer “Goos” fitnesscentrum. We deden daar twee sauna sessies, Aqua fitness en Pilatus of Pole fitness.

Toen we allemaal aanwezig waren in de kantine van “Goos” werd ons verteld dat Dhr. Segers bepaalde mededelingen wilde doen in de groepszaal. Daarom gingen we met onze tassen naar de groepszaal waar Dhr. Segers vertelde dat we onze spullen in de groepszaal zouden laten staan, omdat er klachten waren geweest over de tassen op de zitbanken in de kleedkamers. Verder vertelde Dhr. Segers dat hij een cadeau had gekocht voor Geert en Wim en dat hij dat wou geven in naam van de groep. Daarna gingen de meisjes Aqua fitnessen en maakte de jongens zelf twee groepen voor Pilatus en de sauna. Ik zat in de groep die begon met de sauna en we kleden ons om in de saunaruimtes. De eerste sessie duurde 8 minuten, waarbij Geert allerlei in water gemengde geurstoffen op de kolen goot. Na de eerste sessie gingen we 5 minuten naar buiten en daarna smeerde we ons in met scrubzout dat dode huidcellen wegschuurt. Na een paar seconden konden we het zout eraf spoelen bij de douches. Toen begonnen we met de tweede sessie, maar nu namen we ook twee emmertjes met ijsklontjes en een schaal met flesjes olie mee de sauna in. De olie werd pas de laatste 2 minuten ingesmeerd en volgens Geert kreeg je er een zachte huid van. Na de tweede sessie konden we verkoeling zoeken in de douches, de koude badkuip en buiten in het zwembad. Hierna moesten we ons snel omkleden voor Pilatus waar we door Wim in groepjes van 2 á 3 personen werden gedeeld.
We deden een parcour met de bokspaal, de skippybal, de mat en de step , waarbij we onze buikspieren, armspieren en beenspieren trainde. Toen konden we ons weer gaan omkleden want we hadden Aqua fitness van een Engelse instructeur die Engels, Duits en Nederlands spraak (maar dan wel door elkaar). Hij leerde ons waterfietsen terwijl we recht in het water stonden en met onze handen twee kunststof halters vasthielden. We slotte de dag af met 1 uur vrij fitness of vrij sauna.    

Met de sessies in de sauna heb ik geleerd wat je na de sauna moet doen (eerst douchen en dan pas naar buiten) en wat je allemaal kunt gebruiken in de sauna (de huid afkoelen met ijsklontjes en insmeren met oliën). Met Pilatus heb ik nieuwe oefeningen geleerd om je arm- en buikspieren te trainen. En wat voor materiaal je daarbij kunt gebruiken zoals halters, gewichten, de skippybal, de mat en de step. Met Aqua fitness leerde de instructeur ons wat je tijdens zo’n les allemaal kunt doen.    

Vrijdag 19 Maart:

Vandaag haalden we ons brevet voor Zwemmend redden.

Eerst hadden we op school het droge gedeelde (we moesten alle bevrijdingsgrepen die bij ons brevet hoorde zelfstandig kunnen uitvoeren) en de herkansingen voor klimmen. Daarna gingen we door naar het zwembad de Roerdomp voor het natte gedeelte. Daar werden we ingedeeld in de 3 brevetten.
Mijn groep deed de volgende onderdelen:

  • Een droge redding uitvoeren met een klos, reddingstouw of reddingszakje en de drenkeling uit het water tillen met zijn tweeën;
  • Te water gaan met een hurksprong, vervolgens 10 m zwemmen en dan een hoekduik maken om een pop op te duiken;
  • 5 baantjes zwemmen in borstslag en 3 baantjes zwemmen in enkelvoudige rugslag waarbij we een ring boven water moesten houden;
  • De bevrijdingsgrepen in het water toepassen waarna we de drenkeling iedere keer 5 m moesten vervoeren;
  • Te water gaan met een startsprong om vervolgens 15 m onderwater te zwemmen;
  • Te water gaan met een hurksprong en de drenkeling vervoeren in de kopgreep, de okselgreep, de schoudergreep en de polsgreep en bij iedere greep moesten we 10 m zwemmen met de drenkeling.

Verder hebben we 2 minuten gewatertrappeld en daarna terwijl we nog steeds in het water waren onze lange broek en T-shirt uitgedaan (onze zwembroek aanhoudend natuurlijk). En ook hebben we met een geblindeerde duikbril ringen opgedoken.  

Vandaag heb ik niets nieuws geleerd omdat we vandaag moesten laten zien wat we geleerd hebben tijdens de lessen Zwemmend redden.

Vrijdag 12 Maart:

Vandaag hadden we voor de derde keer “Goos”. We hebben daar Zumba, Zwemmend redden, Fitness, Anatomie, VO 2 max. en voeding gehad.

Vandaag waren we weer rond 9:30 in de kantine van “Goos”. Dhr. Segers deelde de niveaus in 3 groepen. Mijn groep begon met Zumba en we leerde enkelen dansbewegingen.(PS) Daarna hadden we zwemmend redden en we oefende de onderdelen van brevet 5. We deden onder anderen pop opduiken, 14 m onder water zwemmen, geblinddoekt ringen opduiken, de 5 bevrijdingsgrepen, het reddingstouw, klosje en reddingszakje gebruiken (met de 5 vragen) en de hoofdgreep, okselgreep , schoudergreep en polsgreep oefenen in het water. Na het zwemmen kregen van les van Gregen in de fitnessruimte. Eerst deden we 10 minuten rennen, spinnen of lopen. Daarna kregen we van Gregen een lijst met enkele fitnessapparaten en daarvan moesten we enkele apparaten beoefenen.
Na de pauze begonnen we aan het tweede gedeelde van de dag: Anatomie, VO 2 max. en voeding. Mijn groep had eerst Anatomie van Dhr. Segers en vandaag herhaalden we de botten en behandelde we de spieren in een lichaam. Aan het einde van de les kregen we van Dhr. Segers een lijst met de Nederlandse en Latijnse benamingen van de spieren en met afbeeldingen waar die spieren zitten in een lichaam. Daarna hadden we VO 2 max. wat inhield dat we 6 minuten lang op een bepaald tempo moesten fietsen om daarna onze hartslag af te lezen.
Mijn hartslag was 176 op 200 Watt, dat houd in dat mijn VO 2 max. 57,7 was.
Als laatste hadden we voeding in de groepsruimte. Daar zaten we in een kring bij elkaar en vertelde iedereen wat hij/zij op een gemiddelde dag at en dronk.

Bij het zwemmend redden heb ik geleerd dat je bij duiken in onbekend water met een hand naar voren tast en met de andere hand de grond afzoekt. Met Fitness heb ik geleerd hoe je een programma kiest, de tijd instelt en de moeilijkheidsgraad instelt. Met Anatomie heb ik de Latijnse namen van de spieren gehad en weet ik dat os botten zijn en musculus spieren zijn.

Vrijdag 5 Maart:

Vandaag zijn we voor de tweede keer naar “Goos” fitnesscentrum in Posterholt gegaan. Daar hebben we aan B-kick, zwemmend redden, sauna, spinning, vetmeting en circuittraining gedaan.

Rond 9:30 waren we aanwezig in de kantine van “Goos” en maakte de meisjes zich klaar voor de sauna terwijl de jongens in twee groepen werden verdeeld. Een groep ging zwemmend redden en de andere groep B-kicken. Ik zat in de groep die ging B-kicken. Ik wist nog van vorig jaar wat ons te wachten stond dus had ik me goed voorbereid. Na 45 minuten intensief slaan, stoten en schoppen op een bokspaal konden we ons gaan omkleden voor het zwemmend redden van Dhr. Segers. Segers behandelde met ons de verschillende onderdelen van de brevetten 3, 4 en 5 zodat iedereen een keuze kon maken voor welk brevet hij op wilde gaan. Na het zwemmend redden gingen we naar de sauna waar de eigenaar van “Goos” Dhr. Vergoossen ons uitlegde wat we zouden gaan doen. Zodra hij klaar was met zijn verhaal mochten we even enkele sauna’s alvast proberen. Er was een infraroodsauna, een Turks stoomsauna, een vochtige en warme sauna en een droge en hete sauna die buiten was. Verder was er ook een buiten zwembad, een koud water badkuip, een koud water ton en stoelen waar je op kon uitrusten na de sauna’s. na een kwartiertje begon Dhr. Vergoossen met zijn eerste sessie in de vochtige en warme sauna: 8 minuten in de sauna zitten. Na de 8 minuten sprinten de meeste van ons naar het buiten zwembad voor verkoeling. Daarna was de tweede sessie in dezelfde sauna, alleen was deze sessie veel langer. De sessie bestond uit verschillende rondes waar tussen je eruit mocht als het je te heet werd. Tijdens de beide sessies goot Dhr. Vergoossen verschillende in water opgeloste stoffen op de hete stenen. Als afsluiting gingen we nog één keer in het zwembad om ons daarna om te kleden in de kleedkamers.
Toen begon de tweede ronde en mijn groep had spinning. Na weer 45 minuten van pure uitputting hadden we vetmeting. Daar werd ons vetpercentage gemeten en de hoeveelheid kg vet en vocht in je lichaam. Ook werd er een streven qua gewicht en vetmassa opgemaakt. Als laatste hadden we circuittraining. We deden steeds 1 minuut lang verschillende apparaten uitproberen. Daarna gingen we ons omkleden en konden we naar huis.

Bij B-kick is het belangrijkste wat ik geleerd heb dat het niet om kracht bij vechtsporten, maar om conditie en uithoudingsvermogen. Bij zwemmend redden heb ik de 5 bevrijdingsgrepen herhaald (enkele polsgreep, dubbele polsgreep van onder, dubbele polsgreep van boven, achterwaartse omklemming en voorwaartse omklemming) en geleerd dat je beter een krachtige slag onder water kunt maken dan enkele zwakkere slagen. Met de sauna heb ik geleerd dat het belangrijk is om na de sauna veel te drinken en je lichaam te laten afkoelen. En bij het spinnen is het beter om een zwaardere weerstand te hebben: dat is beter voor je knieën. 

Vrijdag 26 Februari:

Vandaag zijn we naar “Goos” fitnesscentrum in Posterholt gegaan. Daar hebben we een rondleiding gekregen, aan Body Pump gedaan , Anatomie en fysiologie gehad en toestelleer gekregen van twee medewerkers van “Goos”. 

We moesten vandaag om 9:30 uur aanwezig zijn bij “Goos” en om 10 uur kregen we van Dhr. Vergoossen en Dhr. Segers een inleiding over het fitnesscentrum. Daarna werden we in drie groepen rondgeleid door het fitnesscentrum. Toen begonnen we met de activiteiten en iedere klas was een eigen groep en deed 3 activiteit. Mijn groep begon met Body pump in de groepszaal waar we met gewichten, halters en onze buikspieren werkten. Daarna hadden we Anatomie en Fysiologie in de spinningsruimte van Dhr. Segers. We behandelde de botten in een lichaam en daarna de werking van de spieren. Als laatste hadden we toestellenleer in de fitnesshal. Daar kregen we van twee medewerkers van het fitnesscentrum een vragenlijst mee die we konden beantwoorden door goed te kijken waar elk toestel voor diende. Na de derde ronde was de sportdag afgelopen en mocht iedereen naar huis.

Tot vandaag had ik nog nooit aan Body Pump gedaan. Halters en gewichten tillen was totaal nieuw voor mij, maar ik vond het wel erg leuk om te doen maar ook vermoeiend. Met Anatomie hebben we de belangrijkste botten in een lichaam behandeld en liet Dhr. Segers ons met behulp van een voorbeeld zien hoe een spier werkt (agonisten en antagonisten). Bij  toestelleer heb ik geleerd om kritisch te zijn bij het kiezen van een toestel bij het trainen van een soort spier.

Vrijdag 29 Januari:

Vandaag hadden we de toets Klimmen, de evaluatie van de winterweek en Lifeguard.

G31s en G21s begonnen met de toets klimmen en G41s, mijn groep, had de evaluatie met Dhr. Segers. Dhr. Segers vertelde ons dat het ieder jaar moeilijker werd om de winterweek betaalbaar te houden en dat hij het idee had om de winterweek te verplaatsen naar het tweede jaar. Daarna mocht iedereen vertellen wat hij of zij vond dat volgend jaar beter kon. En als laatste moest iedereen een formulier invullen over de winterweek. Na de evaluatie hadden we de toets klimmen, waarbij we vragen moesten beantwoorden over klimmaterialen, de klimmer, de zekeraar, de back-up zekeraar en wat voor spellen of oefeningen je kunt doen die met klimmen te maken hebben. Als laatste hadden we Lifeguard en we zwommen vandaag met een lange broek en een T-shirt aan. We kregen les van enkele medestudenten die ons de bevrijdingsgrepen, de vervoersgrepen en het opduiken van ringen en de duikpop moesten leren. Als afsluiting moesten we van Dhr. Segers terwijl we watertrappelende onze broek en T-shirt in het water uitdoen.

Met Lifeguard heb ik van Pim geleerd om de vervoersgrepen in het water uit te voeren en van Joey  heb ik geleerd wat je moet doen als je voorwerpen van grotere diepte moet opduiken (als je beneden bent je neus afknijpen en uitblazen en niet te snel omhoog komen).

Vrijdag 15 Januari:

Vandaag hadden we klimmen, teamwork, Animatie, zit volleybal en Lifeguard.

We hadden vandaag eerst klimmen van Dhr. Hermsen. We moesten voor punt laten zien of we zelfstandig konden klimmen. Na het klimmen hadden we teamwork van Geert. Hij had 6 verschillende oefeningen klaargezet waarmee we onze buik-, arm- en beenspieren trainden. Daarna hadden we Animatie van Dhr. Segers. We herhaalden enkele dansjes en daarna kregen we de mogelijkheid om te oefenen voor de Animatieavond. Na de Animatie hadden we Lifeguard en kregen we theorie over de bevrijdingsgrepen en de vervoersgrepen, die we daarna op het droge en in het water oefende. Verder deden we ook nog oefenen met de klos, het reddingstouw en de opduikpop. Als laatste hadden we zit volleybal. We moesten daarbij zelf de spelregels bedenken en teams maken.

Met het klimmen moesten we vandaag toepassen wat we de afgelopen keren hadden geleerd. Bij teamwork heb ik enkele nieuwe oefeningen geleerd die ik ook thuis zou kunnen doen. Met zit volleybal heb ik geleerd hoe belangrijk duidelijke spelregels en goede communicatie met je medestudenten is. En met Lifeguard heb ik de volgende vervoersgrepen geleerd: de polsgreep, de schoudergreep, de okselgreep de nekgreep.

Vrijdag 8 Januari:

Vandaag hadden we klimmen, boogschieten, luchtbuksen, Animatie en een rondleiding door het zwembad de Roerdomp.

We werden in drie groepen verdeeld en mijn groep begon met klimmen. We kregen van Dhr. Hermsen theorie over klimmen en klommen daarna een paar keren zonder touw omhoog. Na het zonder touw klimmen gingen we in groepjes van drie met touw klimmen, alleen moesten we het nu zonder hulp van Dhr. Hermsen kunnen. Hierna hadden we les van Geert en gingen we met een busje naar zijn huis waar hij tegenover doelen had gezet. Eerst oefende we een aantal keren met de handboog en daarna aten we een worstje en dronken we thee. Na het eten gingen we verder met het luchtbuksen. Geert had op een bank plastic bekertjes neergezet die we moesten raken. Na het luchtbuksen gingen we terug naar school en hadden we animatie van Dhr. Segers. Met de animatie deden we de taca slide gedaan, een nieuwe dans geoefend en een skioefening gedaan die we waarschijnlijk in de winterweek gaan herhalen. Als laatste gingen we naar het zwembad om een rondleiding te krijgen en moesten we een programma bedenken dat je in een zwembad kon doen met jonge kinderen.

Bij het boogschieten moet je de boogpees tot aan je wang brengen en de arm waarmee je de boog vast hebt moet iets naar buiten zijn gebogen. Bij het los laten moet je eerst uitademen en dan zonder weer in te ademen en met het dominante oog open schieten. Bij het luchtbuksen moet je ervoor zorgen dat het doel waar je op richt tussen de groene streepjes zit en dat het oranje puntje in een rechte lijn tussen de groene streepjes en het doel is. Met de animatie heb ik een nieuwe dans geleerd en ik weet nu enkele oefeningen die je kunt doen om je spieren warm te  maken voor het skiën. En door de rondleiding in het zwembad weet ik wat er allemaal komt kijken bij een zwembad. En ik heb geleerd waar je allemaal rekening mee moet houden als je een zwembadprogramma maakt voor kinderen (veiligheid, aantal kinderen, aantal begeleiders, soort spellen, tijd en nodige materialen).

Vrijdag 18 December:

Vandaag hadden we voor de tweede keer Animatie groep Jelloo op bezoek  en kregen we een certificaat.

We begonnen ook vandaag met het dansje Get-up en daarna deden we ook nog verliefd en feest. Toen mochten we ons gaan omkleden in ons typetje en deden Wouter en Jesse een kleine voorstelling houden om te laten zien hoe je meeleeftheater doet. Na de voorstelling lieten ze ook nog enkele dingen zien die we zouden kunnen gebruiken als we zelf een voorstelling moesten gaan houden. Daarna moesten we in tweetalen zelf een meeleeftheater voorbereiden en uitvoeren. Nadat iedereen aan de buurt was geweest kwam de anderen groep er ook bij en werd verteld wie allemaal een certificaat hadden gehaald. We slotte de dag af met het bedanken van Wouter en Jesse voor al hun moeite.

Ik heb vandaag geleerd waar je allemaal op kunt letten of rekening mee kunt houden om goed een meeleeftheater te houden. En dat het niet belangrijk is wat je doet, maar hoe je het doet. Ook weet ik nu dat je altijd moet meegaan met andermans de grappen (niet afkappen) en dat hoe gekker je doet hoe leuker het is voor het publiek.

Vrijdag 11 December:

Vandaag hadden we de Animatie groep Jelloo op bezoek en kregen we enkele voorbeelden van optredens die we tijdens de winterweek zouden kunnen doen.

We begonnen de dag met het dansje Get-up en daarna stelde de mensen van Jelloo zich voor.  Toen hadden we een minidisco. Na de minidisco werden we in twee groepen gesplitst en kregen we als opdracht om in tweetallen een spel te bedenken, het te introduceren aan de groep en het te begeleiden. Daarna hadden we weer een minidisco met de gehele groep. En na de minidisco gingen we weer verder in twee groepen en moesten we in tweetallen een dans verzinnen bij het liedje feest en het daarna voordoen aan de groep waar je in zat. Na de animatie les van Jelloo kregen we van Dhr. Segers een film te zien van de Animatie avond van twee jaar terug. Na de film werden de groepen gemaakt en moest je het onderdeel wat je wilde gaan doen opschrijven.

Ik heb met de Animatie groep Jelloo geleerd waar je zoals over moet nadenken als je een spel wild gaan doen (leeftijd, aantal, beschikbare materiaal, ruimte en andere bijzonderheden). En verder dat het even maken van een dansje niet mijn sterkste punt is.

Vrijdag 4 December:

Vandaag hadden we klimmen, teambuilding en een GPS tochtje.

Omdat Dhr. Segers vandaag ziek was ging het Animatie gedeelde niet door en werd de groep in tweeën gesplitst. Mijn groep begon met het onderdeel klimmen en we deden als opwarming eerst een soort van klimwedstrijdje en daarna gingen we in groepjes van drieën op de wand klimmen. We sloten het onderdeel af met het onder de tafel door klimmen zonder daarbij de vloer te raken. Daarna hadden we teambuilding en gingen we met een Tandem (een tweepersoonsfiets) door de stad fietsen op zoek naar de plaatsen waar we de antwoorden van de vragen konden vinden. Toen we terug kwamen hebben we nog een kwartier push-up en buikspieroefeningen gedaan. We eindigde de vrijdag met het lopen van een GPS route die de tweedejaars studenten hadden gemaakt.

Ik heb met klimmen geleerd dat het bij oudere deelnemers beter is om eerst een oefening te doen voor dat je ze laat klimmen en dat je bij het uitleggen van het materiaal moet voordoen wat ze moeten doen. Met teambuilding weet ik nu dat ik liever mijn eigen fiets heb dan een Tandem. En bij de GPS route heb ik geleerd dat je de GPS niet moet draaien.

Vrijdag 28 November:

Vandaag hadden we teambuilding, klimmen, dansen en het passen van skischoenen.

De groep werd in drieën gedeeld en onze groep begon met de teambuilding begeleid door Geert Suijlen. Met de teambuilding hebben we eerst iemand op een brandcard moeten dragen naar een meertje. Daar hebben we twee rondjes om het eilandje gevaren. Daarna renden sommige langs het meer naar een afgesproken punt waar de anderen naar toe peddelde waar we wisselde. Verder moest iemand van het ene punt van het eiland naar het anderen eind lopen en daar wachten je medespeler op jou waar je dan omwisselde van rol. Ook hebben we iemand op de brandcard tussen twee Canadezen gelegd en er een rondje om het eiland mee gevaren. Als afsluiting renden we nog een heel rondje om het meertje. Onze groep had na de teambuilding klimmen en Dhr. Hermsen legde ons uit hoe we de klimgordel moesten aantrekken, hoe je iemand zekert, wat de back-up man doet en wat je moest doen als je de top had bereikt (blocken). Daarvoor liet hij iedereen een meter boven de grond een stukje klimmen om zo al een beetje te wenen. Na de uitleg werden er groepjes van drie personen gemaakt en hebben we om de beurt geklommen. Daarna hadden we dansen en leerde we de danspasjes bij Sta op, Kapper, Bofkont en Dans.   we sloten de vrijdag af met het passen van skischoenen of snowboots voor de winterweek. 

Bij teambuilding heb ik geleerd dat samenwerking heel belangrijk is en dat het er niet om gaat wie als eerste over de finish komt maar dat je er als groep overheen komt. Met klimmen wist ik het meeste al omdat ik al vaker geklommen en gezekerd heb, maar ik leerde wel hoe je een dubbele achtknop moet maken. Bij het dansen heb ik geleerd dat je altijd met een lach moet dansen omdat je zo het ook het publiek prikkelt om mee te doen en er plezier in te krijgen.

Vrijdag 13 November:

Vandaag hadden we een Golftoernooi, een Discgolftoernooi en een toets over organisatievormen, Mountainbike, Lifeguard en Atletiek.

We begonnen vandaag met een golftoernooi waarbij we  in 8 groepjes van 4 personen werden opgedeeld. Iedere groep begon op een oneven hole en er waren in totaal 18 holes. Na het golven gingen de groepjes met een even nummer Discgolven en de groepjes met een oneven nummer maakte de toets over de behandelde lesstof. Mijn groep begon met het Discgolven en we deden iedere polehole twee keer. Na een uurtje wisselde we van groep en maakte wij de toets en gingen de oneven nummers Discgolven. Daarna hadden we afsluiting, waar we de eigenaren meneer en mevrouw Wegman bedankte voor alle moeite die ze voor ons hadden gedaan.   

Ik heb vandaag geleerd dat je soms dingen moet doen die je liever niet doet of minder leuk vindt.

Vrijdag 6 November:

Vandaag hadden we Organisatie, Animatie/dans, teamwork, GPS en Lifeguard.

We hadden eerst Organisatie van Dhr. Hermsen. Daar kregen we de opdracht om voor een basisschoolklas enkele dansjes en spellen te bedenken. Hij legde uit hoe het programma er ongeveer uit moest komen te zien en verdeelde ons in groepjes van drie. Daarna hadden we Animatie en dans van Dhr Segers. We moesten ons voorstellen met behulp van een microfoon. En verder deden we enkele nieuwe, algemeen bekende pasjes leren en oefenende deze meteen. Als afsluiting herhaalden we de dans pas van vorige week. Bij teamwork kregen we les van Geert en deden we onder anderen joggen, sprintjes trekken, over een bank springen, dribbelen met een basketbal en opdrukken en push ups met een medicijnbal of basketbal. Verder moesten we met behulp van een GPS een geplande route lopen naar het zwembad waar  we Lifeguard hadden. Met Lifeguard zwommen we eerst 8 baantjes in 5 minuten. Daarna heroefende we de 3 bevrijdingsgrepen en de 2 vervoersgrepen. Toen werkten we met een reddingslijn, een reddingsklos en een pop die we moesten opduiken. En als laatste moesten we onderwater tot de pion zwemmen.

Met Organisatie heb ik vandaag enkele belangrijke punten geleerd, zoals leeftijd, aantal en wat is er mogelijk) die handig zijn bij het plannen van een dagje sport, spel en Animatie. Bij Animatie leerde ik dat het niet erg is om fouten te maken als spreker zolang je het maar probeert. Bij teamwork leerde ik dat het beter is om kort maar vaak iets aan je conditie te doen dan lang en zelden. Met de GPS route leerde we hoe je een volgende coördinaat moet instellen tijdens een route en hoe je de GPS moet lezen. En bij Lifeguard heroefende we de enkele polsgreep, de dubbele polsgreep van onderen en de dubbele polsgreep van boven. En de 2 vervoersgrepen: de houdgreep en de zeemansgreep. En verder leerde we hoe je een pop moet opduiken (eerst de vrije hand als een vuist boven water laten komen en dan pas je hoofd en die van het slachtoffer) en dat het gezicht van het slachtoffer bij het boven water komen van je af moet zijn gekeerd.

Vrijdag 23 Oktober:

Vandaag hadden we Disc Golf, Animatie, Horeca en Mountainbiken.

We begonnen vandaag met Disc golven. Disc golven doe je met een disc die je in een polehole of disc catcher moet gooien. Een polehole is een ronde metalen mand op een standaard. Boven deze mand zijn loshangende kettingen aangebracht, die de disc in de vlucht stoppen en in de mand doen belanden. We leerde eerst de drie manieren hoe je de disc kon vasthouden bij het gooien en oefende daarna deze worpen een paar keer. Daarna leerde we hoe je de disc, als je dicht bij de polehole stond, er het beste in kon gooien. En toen deden we een kleine wedstrijd houden om te zien wie het beste was in Disc Golf. Later hadden we Animatie en Horeca. Omdat het thema Cowboy en Indianen was leerde Dhr. Segers ons een Cowboy dans. Na deze dans een aantal keren te hebben geoefend maakten Segers er een wedstrijdje van, iedereen die bij het dansen een foutje maakte moest gaan zitten. Na de wedstrijd hadden we Horeca en leerden Segers en Mevr. I.Wegman ons om ons gezond verstand te gebruiken in een sportkantine. Ze voerde eerst een klein toneel stukje op om ons iets duidelijk te maken en lieten ons toen de kantine opruimen zoals wij dachten dat het er uit zou moeten zien. Als laatste hadden we de Mountainbike tocht door het bos en zijn we zelf nog even over de grens naar Duitsland gefietst.

Bij het disc golven hebben we de volgende grippen geleerd: power grip, control grip en forehand grip. Ook leerde we nog de twee manieren om een disc te putten. Met Animatie leerde we een cowboy dans en bij Horeca dat je mensen moet behandelen zoals je zelf ook behandeld wil worden. En we leerde bij Horeca ook nog wat over bedienen (dankzij Lars) en hoe een kantine eruit moet zien.

Vrijdag 16 Oktober:

Vandaag hadden we Animatie, Atletiek, spelvormen, reddend zwemmen en organisatievormen.

We begonnen met Animatie, waarbij we alle behandelde dansjes herhaalden. Alleen dansten we nu niet meer als een grote groep, maar iedere klas apart. Daarna hadden we Atletiek. We begonnen met een warming-up en rennen, daarna gingen we discuswerpen. Bij de spelvormen moesten de leerlingen die vorige keer niet waren geweest een spel uitleggen en begeleiden. Verder hadden we reddend zwemmen waar we 8 baantjes moesten zwemmen in 5 minuten. Ook deden we in tweetalen de bevrijdingsgrepen oefenen en moesten we een ring van de bodem opduiken. Als laatste hadden we organisatievormen. Daar deden we een soort van rugby, waarbij Dhr. Hermsen scheidsrechter was.

Bij Atletiek leerde ik hoe je moest gaan staan bij het speerwerpen (in een rechte lijn) en  het discuswerpen (in een v-vorm), hoe je de discus vasthoudt (de discus ligt op de laastste vingerkootjes en leunt tegen de elleboog aan) en hoe je moest gooien (bij de startpositie steun je op je rechterbeen en sta je met je linkerbeen gestrekt. De discus ligt op de vingerkootjes. Bij het gooien draai je je om en steun je op de linkerbeen en is je rechterbeen gestrekt. De discus komt tegelijk van beneden omhoog en rolt als laatst over de wijsvinger als je de discus werpt). Met spelvormen leerde ik hoe belangrijk het is om duidelijk en kort het spel en de spelregels uit te leggen, zodat je na de uitleg zo weinig mogelijk vragen hoeft te beantwoorden. Bij het reddend zwemmen leerde ik de drie bevrijdingsgrepen (de enkele polsgreep, de dubbele polsgreep van onderen en de dubbele polsgreep van boven) en hoe je iemand moet opduiken (niet boven het slachtoffer duiken, maar op een afstandje en bij het duiken druk je je kin op je borst en duik je met gestrekte benen. Bij het boven komen, komt eerst je vrije hand als een vast boven water en dan pas het hoofd en de hand waaraan je het slachtoffer vast hebt. Bij organisatievormen liet Dhr. Hermsen zien hoe belangrijk het is als begeleider om actief aanwezig te zijn en hoe moeilijk het kan zijn om te zorgen dat alles goed en eerlijk verloopt.

Vrijdag 9 Oktober:

Vandaag hadden we Animatie, Horeca, golf en Moutainbiken.

Animatie: door Dhr. R. Segers.

Herhaling en uitleg animatiedansjes.

Op dit moment moeten de studenten zelfstandig kunnen uitvoeren:

1.Get-Up, 2. Hokey Pokey 3. Superman, 4. 7-sprong,  5. Familie Olifant, 6. Roompot vakantiedans, 7. Ze kunnen zeggen wat ze willen. 8.Tjoe tjoe wa.

Nieuwe aangeleerde dans: Cha Cha Slide.

Microfoon vrij maken; opdracht volgt voor 23 oktober.

Horeca: door Mevr. I.Wegman van Golfodome te Reuver.

I.W vertelt over haar ervaringen op het gebied van de horeca bij hun bedrijf Golfodome met als achtergrond haar ex-beroep van directie-secretaresse.

Haar thema is: Horeca is GEZOND VERSTAND.

Dit betekent: Behandel een gast zoals ook jij behandeld zou willen worden. Wees dus een gastheer/vrouw.

Kijk om je heen en let goed op wat niet in orde is zoals, vieze asbakken, scheve stoelen, vies tafelkleed, kopjes met de oortjes de verschillende kanten op, vieze glazen, zorg voor sfeer en frisse uitstraling, zet het flesje met de merknaam naar de klant toe etc.

Bij Golfodome is de natte (alleen drank) horeca laagdrempelig. De kosten moeten zodanig laag blijven dat het hoofddoel van het bedrijf n.l. golfen betaalbaar blijft.

Dus GEEN kok in vaste loondienst en geen menu kaart.

Serveer A-merken en dus geen B merken uit flesjes en niet uit grote flessen i.v.m. de kracht van de frisdrank (koolzuur). Lever een goed en eerlijk product.

Tips voor startende horeca ondernemers:

-          Teken geen contract bij bijvoorbeeld een brouwerij of leverancier en voorkom verplichtingen jegens hen.

-          Sluit geen lening af (de bank is wel een goede partner) en leg je niet vast bij een brouwerij of koffieleverancier (10.000 koppen koffie per jaar)

-          Zorg voor bijv. voor een eigen koffieapparaat.

-          Informeer bij collega’s die al horeca ervaring hebben

-          Zorg voor de benodigde apparatuur zoals een vaatwasser, oven, koelkast en vriesruimte

Barboekje is je geheugen en gebruik eigen codes. Bijv. choc+w+s = warme chocolademelk met slagroom en ZWW = Zoete Witte Wijn

Je hebt via het boekje een totaal overzicht van de bestelling.

Ben qua mening of info eerlijk t.o.v. de gast (wijn advies terwijl je zelf liever een likeurtje hebt)

De catering wordt verzorgd door een extern bedrijf (je hebt dan altijd verse producten) , alleen het stokbrood wordt zelf afgebakken, zodat dit altijd voldoende op voorraad is.

Voor een horecaonderneming heb je een vergunning nodig voor de Drank-Horeca Wet van de gemeente (bij Golfodome gemeente Beesel) en een diploma Sociale Hygiëne (cursus van 3 avonden). Ook kun je kiezen voor zelfstudie, dus zonder bijeenkomsten.

Zorg dat je als bedrijf zichtbare huisregels hebt.

Mountainbike: door Dhr. G. Hermsen.

  • Instructie mountainbike:
    • Helm: eisen voor een goed zitten helm. Klipjes vlak onder de oren. Achterband goed aangedraaid. Bandjes vast onder de kin. Helm kan niet in de nek of voor de ogen.
    • Zadel: Snelsluiter open. Zadel stellen op ongeveer heuphoogte. Trial: voeten op de grond. Tocht: Tenen net op de grond. Snelsluiter weer goed dicht.
    • Versnellingen: Links is van de voorbladen; 1 licht, 2 midden en 3 zwaar. Rechts is van de achterbladen; 1 t/m 9 voor de fijne afstelling. Schakelen met duim en wijsvinger. Schakelen zo meteen uitproberen op aangegeven ruimte. Schuine kettingstand voorkomen: 1 voor en 9 achter of 3 voor en 1 achter.
    • Remmen: Links is van voor. Alleen die gebruiken = over de kop. Rechts is van achter. Alleen die gebruiken = onderuit schuiven. Alle twee gebruiken, rechts meer dan links. Niet slippend remmen ivm met slijten remblokjes en buitenbanden.
  • Trial – onderdelen die we gedaan hebben:
    • Zo langzaam mogelijk rijden: over een afstand van 10m zo lang mogelijk doen. Geen anderen of hulpmiddelen gebruiken. Vooruit blijven gaan, niet opzij of terug. Tweede ronde je eigen tijd proberen te verbreken. Techniek; staan of zitten. Voeten ongeveer gelijk waardoor je steeds een klein beetje je vooruit kunt trappen. En met het stuur je evenwicht proberen te bewaren door heen en weer bewegen. Sur place is stilstaan.
    • Uit het vierkant rijden: iedereen fiets in een ruim vierkant. Buiten het vierkant of voet aan de grond is af, aan de zijkant staan. Tot er een over is. Handen aan het stuur houden en voeten op de trappers, niet op elkaar in rijden. Schouders en elleboog mag je gebruiken. Gaan om evenwicht en tactiek.
    • Pylonen estafette: twee teams die elk op tijd een pylon uit het veld halen. De volgende mag starten als de voorganger geheel over de lijn is. Ieder pakt een pylon zonder de grond te raken. Bij grond raken moet de deelnemer eerst terug over de lijn. Eerste ronde oefenen en tweede ronde wedstrijd. Eventueel herkansing. Tijd geven voor tactiekbespreking. 
    • Behendigheidsparcours: slalom (2 manieren) en pallet er bij om overheen te rijden. Stuur op tillen vlak voor de pallet. Let bij onderdelen waar je pallets of planken werkt dat je er bij staat om deelnemers te vangen!!
  • Algemeen:
    • Achter- en voorwiel er uit halen en weer terug zetten.
      • Remkabel losmaken door ze naar elkaar te knijpen.
      • Snelsluiter losmaken en evt. losdraaien aan de andere kant.
      • Wiel er uit halen.
      • Je kan nu makkelijk een binnenband plakken of vervangen.
      • Er in is de volgorde andersom.
      • Let bij achterwiel op de ketting.
      • Als je klaar bent controleer je of het wiel aanloopt bij de rem en of de remkabels en de wielen vastzitten!

Golfen: door meneer Wegman (tevens eigenaar Golfodome).

Locatie: Golfodome, Rijksweg 1 in Reuver

Dag: Vrijdag 25 September.

Als eerste is ons een aantal basis beginselen verteld: dat 80 % van de links handige mensen  toch met een rechtshandige club slaan(een club is het ding waar je tegen de golfbal meeslaat). De oorzaak ligt in het feit dat voor rechtshandige mensen de linker arm de slag arm is. Vandaar ook dat je golfers vaak aan hun linker hand een handschoentje hebben.

Je niet met kracht moet slaan en dat je pas naar de bal moet kijken waar hij heen  is als je hem geslagen hebt. Dit laatste is makelijker gezegd dan gedaan!! Een ezelsbruggetje is om tegen jezelf te zeggen dat hij weg is en dan pas op te kijken waar de bal heen is. Op Golfodome wordt alleen met een ijzer P of te wel een Pitching Wedge gespeeld.

De basishouding is: voeten schouderbreed, licht door de knieën zakken, kont naar achter en je boven lichaam naar voren zodanig dat je handen in een rechte lijn onder je ogen zijn.

Je hebt drie methoden om de club vast te houden: bij alle drie is je linkerhand aan het uiteinde van de club en sluit je rechterhand tegen de linker aan.

Er zijn drie slagen uitgelegd welke we na elke uitleg zelf mochten proberen.

- De “Swing” is een slag om de bal over langere afstand te verplaatsen. Belangrijk bij de slag is om alleen je schouders het werk te laten doen.  Je blijft naar de bal kijken en je draait je linkerschouder tegen je kin, je laat de club vallen en draai je rechter schouder tegen je kin. Op het moment dat je rechterschouder tegen je kin komt kan je opkijken waar de bal heen is.  Belangrijk is om de bal recht te slaan en goed onder de bal te komen.

- De “Chip” is een slag om de bal over een korte afstand via de lucht te verplaatsen. Via de lucht is namelijk de weerstand altijd gelijk en als je de bal over de grond laat rollen je altijd vreemde hobbels tegen kan komen die de baan van de bal kunnen laten afwijken. Belangrijk bij een chip is om geen slaande beweging met je pols te maken en alleen een soort pendelbeweging te maken met je schouders. Een hulp middel hierbij is om een tweede club onder je linkeroksel te klemmen en deze samen met je club welke je gebruikt om te slaan vast te pakken. Op deze manier wordt tevens verkregen dat de club het verlengde wordt van je linkerarm. Op deze manier zijn afstanden tot ca 30 meter te overbruggen.

- De “Put” is een slag om de bal op de green in de hole te krijgen. De green is dat deel waar het vlak is en de hole is het gat waar de vlag in staat. De “Put” wordt met vaste polsen geslagen met een soort pendel beweging van je schouders. Vooral niet met je polsen slaan!!! Dan gaat de bal veel te hard en kan je niet de juiste snelheid aan de bal meegeven.

Dag: Vrijdag 9 oktober.

Op Golfodome in Reuver hebben we drie verschillende speltype uitgelegd gekregen en zelf op de golfbaan mogen spelen.

Het eerste speltype wordt Texas-scrambel genoemd:  Je speelt met bijvoorbeeld 4 personen in een groepje. Je slaat alle vier je bal richting de vlag. 1 van de 4 ballen is de beste bal dit kan niet anders. Je raapt de slechtste drie ballen op en die leg je op een rijtje naast de beste bal. Nu sla je weer alle vier je bal van deze beste plek richting de vlag. Wederom is 1 van de 4 ballen de beste bal en raap je weer de 3 slechtste ballen op en leg deze weer op een rijtje bij de beste bal. Dit doe je net zolang tot 1 van de 4 ballen in de hole komt. Je schrijft de score van de gene die het eerst de bal in de hole heeft geslagen op bij de gespeelde hole. Met dit spel principe krijg je dus een teamscore.

Voordelen speltype Texas-scrambel: Je speelt snel en slaat geen ballen naar elkaar toe zodat het golfspel veilig blijft. Bij hele grote groepen van 40 tot 96 personen wordt zo altijd op Golfodome gespeeld. We hebben 3 holes zo gespeeld.

Het tweede speltype is een variatie op Texas-scrambel zoals hierboven beschreven. Je speelt alleen de eerste slag van elke hole volgens het speltype Texas-scrambel vanaf de tweede slag speel je, je eigenspel. Op deze manier wordt het echte spel benaderd en hou je het toch veilig voor de spelers op de baan en kunnen de mindere spelers mee liften op de kwaliteiten van de betere spelers en hou je het dus ook leuk voor de mindere spelers. Golfen op Golfodome is daardoor heel goed mogelijk voor mensen die nog nooit gegolfd hebben.

Het derde speltype is van de eerste slag tot de bal in de hole verdwijnt helemaal je eigen bal te spelen vanaf de plaats waar hij terecht is gekomen.

Tussendoor zijn een aantal begrippen uitgelegd:

PAR  is het aantal slagen dat een toernooi speler zoals Tiger Woods er over doet om de hole normaal gesproken te spelen.

1 slag slechter dan PAR wordt Boogie genoemd.

2 slagen slechter dan PAR wordt dubbel Boogie genoemd

Gelijk aan PAR wordt PAR genoemd

1 beter dan PAR wordt Birdie genoemd

2 beter dan PAR wordt Eagel genoemd

3 beter dan PAR wordt Albatros genoemd en is dus allen mogelijk op een par 5 hole.

Vrijdag 2 Oktober:

Vandaag hadden we Animatie, Atletiek, Spelvormen, organisatievormen en reddend zwemmen.

Vandaag begonnen we met de Animatie, waarbij we enkele dansjes van vorige vrijdag heroefende en een paar nieuwe danjes oefende. Later werd de groep in tweeën gesplitst en mijn groep begon met Atletiek. We begonnen met de Warming-up en daarna gingen we verder met het speerwerpen en oefende we het klaarmaken van de startblokken en de houding die je daarbij moet hebben. Daarna hebben we nog 400 meter gehardloopt. Toen hadden we spelvormen en enkele mensen moesten een spel uitlegen aan de groep en het spel ook begeleiden. Verder hadden we nog organisatievormen gedaaan en daarvoor moesten we een soort honkbal bedenken met spelregels en enkele hindernissen voor tussen de honken. Als laatste hadden we reddend zwemmen. Vandaag moesten we weer rondjes zwemmen en daarbij moesten we proberen een blok boven water te houden tijdens het zwemmen. Daarnaast hebben we nog met enkele reddingsmiddelen gewerkt, zoals de klos, de reddingslijn en het reddingszakje.

Bij de Animatie herhaalden we vooral dus heb ik niet veel nieuws geleerd. Bij de Atletiek leerde we de aanloop bij het speerwerpen en de 3-pas. Verder behandelde we de volgende spieren: de Armbuiger - musculus biceps brachii, de armstrekker - musculus triceps brachii, de dijbeenspier - musculus quadriceps (tijdens de warming-up trainde we vooral de musculus rectus femoris), de achterbeenspier - musculus hamstrings en de kuitspieren - musculus gastrocnemius en musculus soleus. En we leerde ook hoe je de startblokken goed moest instellen en welke houdingen je moest hebben. Bij de spelvormen leerde we hoe je het beste een spel kon uitleggen (geen lange verhalen, maar kort en krachtig en voordoen). Bij organisatie leerde we dat je moet overleggen met je groep om iets goed te kunnen regelen. En bij Lifeguard oefende we de 5 stappen om iemand te helpen (vragen of het gaat, wat er aan de hand is, of er anderen in gevaar zijn, om 112 te bellen en om het slachtoffer gerust te stellen). Verder leerde we een droge redding te doen (met behulp van een touw) en dat je moet vragen of de drenkeling zelf uit het water kan komen (bij het vragen pak je de elleboog van de drenkeling vast).

Vrijdag 25 September:

Vandaag hadden we Golf, Animatie en een speurtocht.

We moesten om 9:15 verzamelt zijn op het Golfodome in Reuver. Daar werd de groep opgedeeld in drie teams. Mijn team begon met het golven op de oefenbaan en we hebben ook nog op een hol mogen oefenen. Daarna hadden we Animatie en deden we 5 dansjes oefenen waarvan er 3 nieuw waren voor mij. Verder leerde we ook hoe we een progamma moesten plannen, organiseren en begeleiden. Ten slotte hadden we een speurtocht waarbij we door een vragenlijst in te vullen de route moesten vinden.

Bij golven heb ik geleerd hoe je een goede swing maakt, hoe je moet chippen en waar je op moet letten bij het putten (helling, snelheid en afstand). Bij animatie oefende we enkele dansjes en leerden we een progammatje op te zetten voor een groep mensen. En bij de speurtocht leerde ik hoe belangrijk samenwerking kan zijn (en een duidelijke route).

Vrijdag 18 September:

Vandaag hebben we Animatie, Spelvormen, Warming-up, Speerwerpen en Lifeguard gehad.

We moesten om 8:30 in gelid voor de sporthal klaarstaan voor de Sportdag. Na een lange controle werd de groep opgesplits in twee teams. Mijn team begon met de Animatie, we hebben toen in de sporthal twee dansjes geoefend. Toen hadden we Spelvormen op de Sportvelden naast de school. Enkele spellen die we deden waren: frisbeeën en lummelen. Daarna hadden we Warming-up en speerwerpen op de Atletiekbaan. En als laatste hadden we Lifeguard in het zwembad de Roerdomp.

Bij spelvormen leerde we een aantal spellen kennen die je met weinig materiaal kon doen. Met de Warming-up leerde we iets over enkele spieren in de benen en armen. Bij het speerwerpen werd ons geleerd hoe je de speer moest gooien en uit welke delen een speer bestaat en de namen van die delen. En bij het reddend zwemmen leerde we wat reddingsmiddelen en hulpmiddelen zijn, wat bekend water en onbekend water is, wanneer je een droge of een natte redding uitvoert en wat je moet vragen als iemand in nood lijkt te zijn.

Theorie Klimmen:

De klimgordel of kortweg gordel bestaat uit twee beenlussen (die om je benen moeten), een heupband (die om je middel zit) en de belaylus (die de drie anderen lussen met elkaar verbind). Hierdoor wordt een stabiel bevestigingspunt gecreëerd aan het menselijk lichaam. De gordel zit goed als:

-          Dat de oranje lus voor bij je navel zit.

-          De heupband goed strak zit, boven de heupbot. ( heupband is het belangrijkst ).

-          Goed opletten dat de gespen niet gedraaid zitten.

Aan de belaylus kan men een touw of een of meerdere carabiner vastmaken. Een voorklimmer zal het touw echter direct aan zijn gordel vastmaken met een teruggestoken achtknoop. Een zekeraar daarentegen zal het touw via zijn zekerapparaat leiden en het zekerapparaat met een carabiner aan zijn belaylus verankeren.

Verder hebben klimgordels ook één of meerdere materiaallussen. Omdat ze een stuk zwakker zijn, mogen ze niet belast worden. Klimmers gebruiken ze om hun klimmateriaal aan vast te maken.

De twistedlock carabine, is een metalen haak, met een draai- of springsluiting.

De Grigri : is het zekerapparaat.                                                                                                                               De grigri is een zelfblokkerend zekeringsapparaat. Door de grigri hoeft de zekeraar tijdens de blocks (waarbij de klimmer gedurende enige tijd aan het touw hangt) het touw niet voortdurend vast te houden. Bovendien wordt een eventuele val automatisch gestopt.

Toprope:                                                                                                                                      
Touw naar boven door 2 haken terug naar beneden, betekent dat de zekeraar en de klimmer beide beneden beginnen.

De knoop die je in het touw legt heet: teruggestoken achtknoop. De teruggestoken achtknoop wordt gebruikt om een niet-schuivende lus in het uiteinde van een touw te leggen, die relatief eenvoudig weer los te maken en goed door een ander -klimpartner of instructeur- te controleren is. De lus wordt gebruikt om het touw aan de klimgordel vast te maken.

Controle:    
Bij De controle moeten 3 mensen elkaar controleren:

De klimmer, de Zekeraar, en als laatste de Back-up.

-          controleer de gordels.

-          De grigri vast zit aan de lus.

-          Als de knoop goed vastzit aan de lus.                                                                                                                    

De teruggestoken achtknoop is goed als:

-          er 20 cm touw over is.

-          De knoop dicht bij de lus ligt.

-          De 8 dubbel loopt.                                                                                                              

Back-up  zekeraar:

-          het overige touw inhalen.

-          En coachen.                                                                                                                        

De block:                                                                                                                                                     

Als de klimmer klaar is met klimmen dan roept hij/zij block, zo weet

degene wat aan het zekeren is dat die persoon wilt stoppen. Wat moet je

dan doen:

De zekeraar trekt het touw extra aan, en geeft dan aan dat de klimmer naar achteren moet gaan hangen en beiden handen aan de knoop vast houden.   De zekeraar moet de grigri helemaal open zetten, en met de andere hand bij de heup het tempo aangeven om het touw te laten zakken.

Klimcommando’s: (de Nederlandstalige commando's zijn achteraan toegevoegd)

  • Sec: De voorklimmer attendeert de zekeraar dat hij moet opletten omdat hij mogelijk gaat vallen
  • Mou: De klimmer verlangt meer touw van zijn zekeraar (Touw uit)
  • Aval: De naklimmer verlangt minder speling op zijn touw (Touw in)
  • Relais: De klimmer heeft een standplaats gemaakt en hoeft niet langer gezekerd te worden (stand)
  • Block: De klimmer wenst dat zijn zekeraar het touw aanspant en blokkeert
  • Départ: De klimmer mag vertrekken (vertrek/nakomen voor respectievelijk voor- en naklimmer)
  • Caillou: Er is een vallend object (Steen